کد خبر: ۹۲۶۵
۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰

جای خالی فعالیت‌های بانوان در مسجد حجت

در مسجد حجت‌ محله ابوطالب سعی شده به تمام برنامه‌های تفریحی، ورزشی و فرهنگی پرداخته شود و حتی نمایش فیلم هفته‌ای سه روز برای تمام سنین در نظر گرفته شده است.

معمولا مسجد هر محله برای برگزاری نماز‌های روزانه و متناسب با وسعت و تعداد ساکنان است و در هر محله‌ای، مساجد در زندگی مردم نقش‌های متفاوتی ایفا می‌کنند.

اگر از لحاظ کارکرد اجتماعی نیز بخواهیم به تاثیر حضور مساجد در محلات بپردازیم، باید گفت مساجد دارای کارکرد‌های اجتماعی مختلفی هستند که از جمله می‌توان به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مستمندان، برگزاری آیین و مراسمی مانند شب‌های قدر،  مراجعه مردم به امام جماعت برای مشاوره مذهبی و... اشاره کرد.

در این گزارش به مسجد حجت  در محله ابوطالب سری زدیم. این مسجد از یک سمت به حجت ۲۳ و از سمت دیگر به ابوطالب‌۲۱ راه دارد. 

 

مسجدی که راه دیدار را نزدیک می‌کند

محمدتقی حبیبی، مسئول کانون فرهنگی مسجد حجت هشت سالی می‌شود که به این محله آمده و با برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌هایی متفاوت برای اهالی، تا امروز همه اهل محل در حاشیه ابوطالب را با خود همراه ساخته و مشوق حضور همسایه‌ها برای شرکت در مراسم گوناگون شده است.

حبیبی، این ساکن متعهد محله‌مان که با حضورش، دوستی را در محله میهمان کرده، می‌گوید: ۳۰ سالی می‌شود که مسجد حجت بنا شده و با گذشت زمان و حفظ آن با کمک اهالی محل، مسئولیت فرماندهی پایگاه بسیج مسجد و سایر برنامه‌های فرهنگی و کانون مسجد را بر‌عهده دارم.

حبیبی ۴۸‌ساله است و با توجه به کار روزانه‌اش که مسئولیت انتظامات آرامستان بهشت رضا (ع) است، مسئولیت برنامه‌های کانون شهید کامیاب مسجد حجت را با ۳۵‌عضو ثابت نیز عهده‌دار است.او از کمبود‌هایی که در مسجد حجت وجود دارد، گلایه می‌کند و آرزویش این است که به زودی تمامی این کمبود‌ها برطرف شود.


ضرورت ایجاد شرایط برای حضور بانوان در مسجداحساس می‌شود

حبیبی، مردی که آرامش در چهره‌اش نقش بسته، با اشاره به ضرورت احداث کتابخانه در محله و حضور بانوان در مسجد می‌گوید: متاسفانه به علت کمبود مکان از آغاز فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و پرورشی در ولادت‌ها و شهادت‌ها نتوانستیم برنامه و حتی کلاسی برای بانوان محله برگزار کنیم و امیدوارم با وسیع‌شدن مسجد، روزی این شرایط برای حضور بانوان محله فراهم شود.

حبیبی که قبلا ساکن محله مطهری بوده، با اشاره به فعالیت‌های روزانه‌اش می‌گوید: برنامه کاری‌ام در هفته به این شکل است که ۱۲‌ساعت مشغول به کار در بهشت رضا (ع) هستم و ۲۴‌ساعت استراحت می‌کنم. زمان استراحتم را وقف فعالیت‌های مسجد حجت کرده‌ام و بیشتر در این زمان به کار‌های مسجد رسیدگی می‌کنم.

حبیبی با اشاره به تاثیر کاری که در آرامستان انجام می‌دهد و ارتباط آن با فعالیت‌های روزمره‌اش می‌گوید: در محل کارم آرامش خاصی حاکم است وبا فعالیت در آرامستان، زندگی‌ام نیز تحت تاثیر قرار گرفته و حالا معنی جمله «وقتی خیلی ناراحتی یا خیلی شادی به قبرستان برو»، را بیشتر درک می‌کنم و این موضوع آثار مثبتی بر من گذاشته و آرامشم را بیشتر کرده است.

او که از جانبازان محله‌مان است، با اشاره به دلیل جانباز‌شدنش می‌گوید: خدمت سربازی‌ام را در اهواز گذراندم، سال‌۶۲ هنگام بازدید از منطقه مجروح شدم و حتی مدتی را در بنیاد جانبازان شهرمان مشغول به‌کار بودم.


توجه به تمام ابعاد در مسجد حجت

حبیبی با اشاره به فعالیت انجمن فرهنگی مسجد حجت می‌گوید: در این مسجد سعی شده به تمام برنامه‌های تفریحی، ورزشی و فرهنگی پرداخته شود و حتی نمایش فیلم با موضوع فرهنگی و ورزشی، آموزش احکام و کلاس‌های سیاسی و عقیدتی، هفته‌ای سه روز برای تمام سنین در نظر گرفته شده است.

روز‌های شنبه و چهارشنبه هر هفته دو جلسه از کلاس‌ها، صبح‌ها همراه با نمایش فیلم برای خردسالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان (هر کدام متناسب با سن و سال) برگزار می‌شود.همچنین با اضافه شدن فضایی ۷۰‌متری به مسجد حجت سعی شده شرایط آموزشی و ورزشی مانند میز تنیس و سایر موارد جزئی را فراهم آوریم.

فعالیت و کار در مسجد خوب است، اما مسئولان آن‌طور که باید به این امر بها نمی‌دهند و زمینه را برای حضور نوجوانان و جوانان برای آمدن به این میدان هموار نمی‌کنند.

 

فعالیت در مسجد خوب است، اما مسئولان آن‌طور که باید زمینه را برای حضور نوجوانان و جوانان  هموار نمی‌کنند

مداحی از ۷ سالگی

او که به گفته خودش از مداحان اهل بیت نیز هست، می‌گوید: از هفت سالگی مداحی می‌کردم، مادرم خانه‌دار بود و در حد نوشتن مکتبی سواد داشت، آن موقع که همه سواد خواندن و نوشتن نداشتند، مادرم شاگردانی داشت که به آنها آموزش می‌داد و از همین‌رو یکی از شاگردان مادرم مداحی را به من آموخت.

فعالیت و کار در مسجد خوب است، اما مسئولان آن‌طور که باید به این امر بها نمی‌دهند و زمینه را برای حضور نوجوانان و جوانان برای آمدن به این میدان هموار نمی‌کنند.

او به برخی از فعالیت‌های پایگاه شهید کامیاب در مسجد حجت اشاره می‌کند و می‌گوید: هر هفته در این پایگاه دو جلسه مذهبی تشکیل می‌شود که می‌توان به برگزاری برنامه غلامان حضرت رقیه (س) در شب‌های دوشنبه با قرائت زیارت عاشورا و برنامه محبان‌الرضا (ع) در شب‌های چهارشنبه با قرائت دعای توسل اشاره کرد.

حبیبی که صاحب یک دختر و یک پسر است، می‌گوید: فرزندانم در کنار تحصیل در فعالیت‌های مسجد نیز به من کمک می‌کند. او در پایان با اشاره به جای خالی فعالیت بانوان محله در مسجد، می‌گوید: امیدوارم با ایجاد شرایطی ازجمله افزودن مکانی به مسجد، جای خالی بانوان در فعالیت‌های مسجد محله پر شود.


* این گزارش شنبه ۸ تیـر ۹۲ درشماره ۶۱ شهرآرا محله منطقه دو چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44